I Vejledningen
til dagtilbudsloven (Vejledning om dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud 2009, www.retsinformation.dk.) står der om
temaet natur og naturfænomener:
Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. Naturen giver rum for oplevelser og aktiviteter på alle årstider og i alt slags vejr. Temaet skal bidrage til at gøre børn bekendt med og give dem forståelse for planter, dyr, årstider og vejr. Børn kan få vigtige erfaringer, eksperimentere og hente viden om naturfænomener og sammenhænge. Inddragelse af naturen kan danne grundlaget for en varig interesse, respekt og ansvarlighed for natur og miljø. (Undervisningsministeriet).
I
vejledningen lægges der op til, at temaet kan omfatte et bredt spekter af
elementer, og at arbejdet med temaet kan foregå med forskellige pædagogiske
tilgange til temaet. Det handler både om, at naturen rummer muligheder for oplevelser, og om, at børnene skal
blive bekendt med og tilegne sig en forståelse
af dyr, planter, vejr og årstider. Endvidere kan børnene opnå erfaring, eksperimentere og hente viden
om naturfænomener og sammenhænge. Desuden påpeger vejledningen, at temaet kan
give børnene interesse, respekt og ansvarlighed for natur og miljø.
Vejledningen lægger derfor op til at knytte en sanseerfaring i naturen og med naturfænomener til en forståelse af natur
og naturfænomener og til en bredere naturfaglig
og naturvidenskabelig dannelse.
Læs undersøgelsen
af, hvordan danske dagtilbud arbejder med læreplanstemaet natur og
naturfænomener: Natur og naturfænomener i dagtilbud. Stærke rødder og nye skud. EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) 2015.
No comments:
Post a Comment